joi, 22 octombrie 2009
mitul lui Narcis
Transpus in plan cosmologic, l-am putea numi antropomorfism.Zeificarea fortelor naturii inseamna auto-idolatrizarea omului?Narcis se priveste , in oglinda universului si se indragosteste de univers in realitate , de sine insusi.
Daca privim pe om ca parte interga a naturii, deci daca prin om natura se vede si se intelege, mitul lui Narcis ramane mit, mitul devine limbaj , un limbaj pe care natura si-l confectioneaza spre a se intelege pe sine.Astfel Narcis se angajeaza intr-un cerc vicios.Obiect al propriei acfectiuni Narcis se egocentreaza ; limbaj al naturii se excentreaza . In primul caz Narcis se intoarce la sine in al doilea caz se angajeaza intr-o traiectorie spirala.
De ce este Narcis nefericit cand descopera trucajul?
Tocmai pentru ca interpreteaza drept trucaj ceea ce este defapt un modul logic al naturii , Narcis nu placheaza peste un chip ipotetic inexpresiv( al naturii) ci peste propriul sau chip...Deci prin Narcis , natura care nu are un chip initial, isi faureste unul...
marți, 20 octombrie 2009
Ochii....
Cand omul se hranea cu mituri, nu exista problema originii lumii, Dumnezeu ori Zeii au facut totul, intr-un mod astfel inchipuit, incat sa satisfaca orice curiozitate luciferica.Dupa ce mitologia a fost surpata de inteligenta investigatoare, problema originii a ramas in parte , nesolutionata. Indrazneata noastra inteligenta nu reuseste sa ne dea inca un raspuns satisfacator la problema genezei oricat am scormoni adancurile si inaltimile lumii. Iata , de exemplu: privesc oamenii, le privesc fata cu simetria ei perfecta si la organele acestea uluitor de ingenioase...Iata ochii: cata expresivitate!!! Privesti un om in mers cu aliura , cu ritmul miscarilor , decupate in forma ideala abstracta a speciei'' om ''Nu deduci mare lucru .Ii privesti insa ochii: deodata intrii intr-un domeniu care te tulbura; gasesti acolo un trecut concentrat , patrunzi in culisele actuale ale unei existente complexe, anticipezi o conduita...De unde atata finete, de unde acest imponderabil,care se dispenseaza- aparent - de conditiile istoriei?
Cum a putut Natura - aceasta notiune abstracta imbibata de antropomorfism- sa plasmuiasca ochiul?
oricat am privi procesul, in perspectiva milioanelor de ani- cu gandul ca durata ar putea lamurii complexitatea operei- nu suntem satisfacuti.Cosmosul- in anumite puncte- se autoorganizeaza, definindu-si coordonatele de laborator ale creatiei superioare. Asa sa stea lucrurile? Stadiul de acum al naturii noastre - de aici- sa motiveze procesul intretinerii si progresul organelor cele mai rafinate? Reprezinta natura oul care genereaza omul? Intrebari simple, dar cu atat mai tulburatoare cu cat faptul exista si trebuie sa aiba o explicatie.
Nebunia......inseamna iesirea din disciplina legilor comune...Comune , desigur , caracteristica legilor fiind generalitatea.In acest sens larg si in perspectiva universala, viata apare ca o exceptie, un acte de abatere de la legea universala a mortii....Iar creatorul, care ar fi inchipuit viata in lume, nu se deosebeste decat prin dimensiuni de oricare nebun
luni, 12 octombrie 2009
Esenta existentului
Geneza sau-''Parabola Facerii'' ar putea sa se numeasca o ''ars poetica'' inchipuita in spiritul tendintelor contemporane: cultul esentelor.
Si ar putea sa aiba mai multe parti, calchiate tot metaforic pe schema urmatoare:
autorul-demiurgul; desfacerea(constatarea);
libertatea(ca principiu care legitimeaza desfacerea, sfaramarea,facutului) ; duhul lucrului ( care este eliberat din lucrurile sfarmate si comuniaza cu duhul intregului) ; marginea intregului...a universului; forma-mijloace elementare)fara cliseele naturii sau ale culturii); ca finalitate( daca trebuie sa ii dam una): botezul sau cuminecatura partii cu intregul
Care ar fii rostul CUVANTULUI aici? El este conceptu ca ratiune imanenta a existentei?Ca un factor transcedental, care organizeaza existenta?In acest ultim caz este vorba de o maieutica, in sens socratic sau de o inchipuire'' a l'aventure''? Trebuie precizat in acest sistem locul Creatorului, al Cuvantului , al materialului. al finalitatii....
In cazul imanentei sau a transcendentei, creatia se desfasoara in cerc, este tautologica. numai in ipoteza a treia a sensului care se defineste treptat ''ex nihilo'' creatia apare noua, proaspata.Ce devine Logosul in acest caz? NATURA IS CREAZA DUMNEZEUL NU INVERS ! Iar Cuvantul ca instrument? METAFORA PRIN EXCELENTA: modalitate antropomorfica de exprimare a Logosului...